do roku 2022
do roku 2022
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Miasta Żywca w 2023 r. były wpływy z podatku od nieruchomości, które wyniosły blisko 37,3 mln zł, tj. 19,1% dochodów ogółem. Kolejnym istotnym źródłem dochodów była subwencja ogólna w kwocie prawie 35,2 mln zł, co stanowiło 18,0% dochodów. Trzecim co do wielkości dochodem miasta były wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), stanowiące 16,3% wszystkich dochodów miasta. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu miasta składało się łącznie na niemal 65,9% wszystkich wpływów. Istotne miejsce wśród dochodów własnych zajmują wpływy z innych lokalnych opłat, które zostały zrealizowane w kwocie blisko 11,6 mln zł i stanowiły 5,9% wszystkich dochodów.
do roku 2022
do roku 2022
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej powiększona o dochody ze sprzedaży mienia.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2023 r. Miasto Żywiec najwięcej środków przeznaczało na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wydatki te wyniosły łącznie ponad 85,5 mln zł, co stanowiło 34,9% wszystkich wydatków budżetowych miasta. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości miast w Polsce. Wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych, jak również z funkcjonowaniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. W 2023 r. na wydatki w tym obszarze Miasto wydało łącznie prawie 29,7 mln zł, tj. 13,7% wydatków ogółem. Utrzymanie aparatu administracyjnego kosztowało ponad 19,4 mln zł, co stanowiło 9,0% wydatków budżetowych. Ważne miejsce w budżecie Miasta Żywca zajmowały również wydatki z obszarów transportu i łączności oraz gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. Pochłonęły one odpowiednio 36,9 mln zł oraz 24,2 mln zł, co jest związane z realizacją zadań inwestycyjnych. Powyższe wydatki stanowiły łącznie 90,6% wydatków ogółem budżetu.
do roku 2022
do roku 2022
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Miasta Żywca na koniec 2023 r. wyniosło 20 mln zł i pozostało na niezmienionym poziomie. W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. Miasto Żywiec nie dokonywało żadnych spłat kredytów i pożyczek oraz nie dokonywało wykupu wyemitowanych w 2020 r. obligacji komunalnych. Zgodnie bowiem z podpisaną w dniu 1 października 2020 r. umową pomiędzy Miastem Żywcem, a Domem Maklerskim Banku BPS S. A., emitentem obligacji komunalnych dla Miasta Żywca, coroczny wykup obligacji rozpocznie się w 2024 r. i będzie trwał do 2029 r. włącznie. Wartość długu miasta w stosunku do uzyskiwanych dochodów jest niska (10,3%). Należy przy tym również wskazać, że wysokość wprowadzonych w 2023 r. do budżetu tzw. przychodów z tytułu wolnych środków zapewniła bezpieczeństwo finansowe miasta i spełnienie relacji, o których mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.