REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE
Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2023 r. przez Miasto Żywiec w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.
Spośród wielu uchwał Rady Miejskiej stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na opracowaną w 2023 r. Strategię Rozwoju Miasta Żywiec 2023-2030, która jest dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju.
Istotną część zadań Burmistrza w 2023 r. związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.
23
dokumentów i programów strategicznych miasta było realizowanych w 2023 r.,
w tym:
6
z obszaru
ochrony środowiska
4
z obszaru
pomocy społecznej
3
z obszaru
transportu
1
z obszaru
ładu przestrzennego
1
z obszaru
ochrony zdrowia
3
o charakterze ogólnym
1
z obszaru
rewitalizacji
4
z obszaru
gospodarki komunalnej
Krótki opis realizacji
programy o charakterze ogólnym
Strategia Rozwoju Miasta Żywiec 2023-2030
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXII/436/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 29 września 2022 r. w sprawie: przystąpienia do sporządzenia Strategii Rozwoju Gminy Żywiec na lata 2023-2030 oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii, w tym trybu konsultacji. Dokument jest w trakcie opracowania zostanie przyjęty w 2024 r.
Cel:
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXIII/443/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 27 października 2022 r.
Cel:
Budowanie partnerstwa pomiędzy Miastem Żywiec a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącemu rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmocnieniu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów lokalnych.
Realizacja w 2023 r.:
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu przedstawiono na podstronie raportu Współpraca z NGO.
Podstawa prawna:
Uchwała nr VIII/60/2019 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 15 kwietnia 2019 r.
Cel:
Program jest elementem realizowanej przez Miasto polityki społecznej i promocyjnej, wprowadzającym system zniżek dla mieszkańców. Polega na ułatwianiu mieszkańcom Miasta Żywca dostępu, poprzez stosowanie systemu rabatów i przywilejów przy korzystaniu z usług w obszarach: kultury i sztuki, sportu, rekreacji, turystyki, wypoczynku, oświaty i wychowania, zdrowia, pomocy społecznej, handlu i usług. Żywiecka Karta Mieszkańca ma także umacniać wśród mieszkańców poczucie lokalnej tożsamości i promować korzystanie z usług lokalnych przedsiębiorców.
Realizacja w 2023 r.:
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji programu przedstawiono na podstronie raportu Żywiecka Karta Mieszkańca.
programy z obszaru polityki społecznej
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Żywcu na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej otrzymał w 2023 r. dotacje w łącznej wysokości 23.557.345,14 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała nr LIV/387/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 27 stycznia 2022 r.
Cel:
Celem Strategii jest podjęcie systemowych rozwiązań problemów społecznych występujących w mieście, mających wpływ na życie mieszkańców. Wytyczone cele zrealizowane zostaną przy wykorzystaniu istniejących instytucji, organizacji i innych podmiotów działających w sferze społecznej. Zintegrowanie lokalnego środowiska zagwarantuje pomoc i wsparcie osobom znajdującym się w trudnej sytuacji socjalno-bytowej, umożliwi ludziom życie w poczuciu poszanowania godności każdej osoby, pozwoli na eliminowanie dysfunkcji, a także zagwarantuje równy dostęp do zasobów podstawowych usług.
Realizacja w 2023 r.:
Przykładowe działania:
dopłaty do energii cieplnej dla mieszkańców miasta, tj. dodatki osłonowe - wypłacono świadczenia dla 9 rodzin w łącznej kwocie 3.628,32 zł,
wypłaty dodatków węglowych dla 157 gospodarstw domowych przeznaczono środki w wysokości 471.000,00 zł,
program „Opieka 75+” programem były objęte 4 osoby powyżej 75 roku życia. Na realizację usług opiekuńczych dla tych osób pozyskano dotacje w wysokości 9.679,80 zł.
do Urzędu Miejskiego w Żywcu wpłynęło 496 wniosków (w tym 183 do 120 dni pobytu na terenie RP oraz 313 wniosków o przedłużenie pobytu powyżej 120 dni) o wypłatę świadczenia pieniężnego za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy,
wydano 856 Kart Dużej Rodziny w tym: w formie tradycyjnej 856 KRD, w formie elektronicznej 856 KRD. Na realizację zadania przeznaczono kwotę 7.623,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIV/388/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 27 stycznia 2022 r.
Cel:
Celem głównym programu jest przeciwdziałanie zjawisku przemocy w rodzinie wśród mieszkańców Miasta Żywca poprzez podnoszenie świadomości i wrażliwości społecznej na temat zjawiska przemocy w rodzinie, promowanie postaw społecznych wolnych od przemocy, działania mające na celu pogłębianie wiedzy i umiejętności na temat konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a także podnoszenie kompetencji służb zajmujących się zjawiskiem przemocy w rodzinie.
Realizacja w 2023 r.:
Podejmowano następujące działania bieżące wynikające z założeń programu:
bieżące monitorowanie zjawiska przemocy w Żywcu poprzez działalność Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie we współpracy z Komendą Powiatową Policji w Żywcu,
działania interwencyjne - kierowane do osób doznających przemocy i stosujących przemoc w rodzinie,
realizacja procedury "Niebieskie Karty" i podejmowanie działań interdyscyplinarnych w ramach procedury w rodzinach dotkniętych zjawiskiem przemocy,
podejmowanie działań we współpracy z policją, placówkami oświatowymi, ochrony zdrowia, Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żywcu, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Żywcu,
podejmowanie działań mających na celu zwiększenie skuteczności ochrony i pomocy osobom doświadczającym przemocy w rodzinie i dostępności do wybranych form pomocy,
zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych i korekcyjnych wobec osób stosujących przemoc,
podejmowanie działań pomocowych: pomocy psychologicznej, socjalnej, prawnej, pedagogicznej, terapeutycznej wobec osób uwikłanych w przemoc domową.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXI/488/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 30.03.2023 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny
Cel:
Stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Miasta Żywca, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Poprawa funkcjonowania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji rodzicielskich, poprawa funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zwiększenie dostępności rodzin do poradnictwa specjalistycznego.
Realizacja w 2023 r.:
Współfinansowano koszty pobytu 58 dzieci w różnych formach pieczy zastępczej, koszt realizacji zadania wyniósł 482.866,39 zł. Funkcjonowało 2 asystentów rodziny.
Łącznie na wspieranie rodziny i system pieczy zastępczej przeznaczono środki w kwocie 731.401,28 zł (ze środków własnych 708.806,65zł, z dotacji wojewody 22.594,63 zł).
PROGRAM OSŁONOWY W RAMACH WIELOLETNIEGO RZĄDOWEGO PROGRAMU "POSIŁEK W SZKOLE I DOMU" NA LATA 2019-2023
Podstawa prawna:
Niniejszy program został utworzony i przyjęty przez Radę Miejską w Żywcu w związku z ustanowieniem przez Radę Ministrów wieloletniego programu wspierania finansowego gmin na lata 2019-2023 pn. "Posiłek w szkole i w domu".
Cel:
Ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji.
Realizacja w 2023 r.:
Udzielano wsparcia dzieciom do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej.
W Rządowym Programie Dożywiania” Posiłek w szkole i w domu” uczestniczyło 59 osób.
programy z obszaru ładu przestrzennego
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA Żywca ZE ZM.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LLXXV/524/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 22 czerwca 2023 r. (z późn. zm.)
Cel:
Określenie polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Miasta Żywca: Głównym celem rozwoju przestrzennego jest harmonijny, równomierny rozwój całego organizmu miejskiego z jego podstawowymi funkcjami, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji obsługi regionu i funkcji wypoczynkowo-turystycznej, przy zachowaniu wartości kulturowych, powstrzymaniu degradacji oraz przywracaniu walorów środowiska naturalnego.
programy z obszaru ochrony zdrowia
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LVI/397/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 31 marca 2022 r.
Cel:
Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu. Niniejszy program ma także na celu podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychotropowym oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które zmierzają się z problemem narkomanii. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych gminy.
Realizacja w 2023 r.:
Zrealizowano następujące zadania:
zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnień behawioralnych, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowo - rekreacyjnych, kulturalnych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych,
podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13.1 i 15 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U z 2023 r. poz. 1710 ze zm.) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
pomoc społeczna osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym, integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
programy z obszaru ochrony środowiska
Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu dla miasta Żywca
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXV/523/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 22 czerwca 2023 r.
Cel:
Zakres MPA obejmuje część diagnostyczną oraz programową:
Część diagnostyczna przedstawia analizę dokumentów strategicznych w zakresie zgodności z założeniami Miejskiego Planu Adaptacji, przedstawiono w niej charakterystykę miasta Żywca, przeprowadzono analizę lokalnych danych klimatycznych, dokonano opisu głównych zagrożeń klimatycznych, przygotowano analizy wrażliwości, potencjału i podatności miasta Żywca na zmiany klimatu, wykonano analizę ryzyka w zakresie prognozowanych zmian klimatu, a także przeprowadzono partycypację społeczną.
Część programowa dotyczy określenia wizji i celów MPA, dokonania opisu przedsięwzięć adaptacyjnych, a także przedstawienia możliwości wdrożenia MPA w zakresie wykorzystania potencjalnych źródeł dofinansowania oraz ewaluacji. Integralną częścią dokumentu jest także kontekst przeprowadzenia procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Realizacja w 2023 r.:
Wskazane w MPA zadania do realizacji:
Smart Żywiec – (r)ewolucja – wdrożenie systemu SMART-trash,
Smart Żywiec – (r)ewolucja – budowa tras pieszo-rowerowych,
Montaż źródła ciepła na gazowe i paneli fotowoltaicznych o mocy około 23,78 kWp.,
Uruchomienie punktu konsultacyjno-informacyjnego programu Czyste Powietrze na terenie miasta Żywca - wsparcie mieszkańców w uzyskaniu wiedzy na temat dofinansowania na modernizację budynków mieszkalnych
Przebudowa kładki pieszo-rowerowej na rzece Koszarawa w Żywcu − zapewnienie dostępu do drugiego brzegu Koszarawy oraz umożliwienie prowadzenia trasy ścieżki w kierunku dzielnicy Zabłocie.
Plan działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu dla miasta Żywca (SECAP) do 2030 roku
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVI/463/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 15 grudnia 2022 r.
Cel:
Działania zaplanowane do realizacji do 2030 r. wynikają z celów strategicznych i wskazanego wcześniej zobowiązania do redukcji emisji gazów cieplarnianych, a także wpływają na zwiększenie poziomu adaptacji do zmian klimatu. to min.:
Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w Żywcu:
MOPS przy ul. Zamkowej 10 - Poprawa estetyki oraz efektywności energetycznej budynku,
Przedszkole nr 10 w Żywcu na Os. Kolonia Browar 44 – Poprawa estetyki oraz efektywności energetycznej budynku,
SMART ŻYWIEC - (r)ewolucja - Czysty zdrowy Żywiec, Aktywny Żywiec, Wspólny przyjazny Żywiec, Przedsiębiorczy Żywiec, Dostępny, Montaż źródła ciepła na gazowe i paneli fotowoltaicznych o mocy 23,78 kWp, "Stop Smog" - Walka ze smogiem i ograniczenie niskiej emisji,
Uruchomienie punktu konsultacyjno-informacyjnego programu Czyste Powietrze na terenie miasta Żywca
Wsparcie mieszkańców w uzyskaniu wiedzy na temat dofinansowania na modernizację budynków mieszkalnych,
Wdrożenie Programu Ograniczenia Niskiej Emisji w mieście Żywcu - Poprawa jakości powietrza,
Uruchomienie punktu konsultacyjno-informacyjnego programu Czyste Powietrze na terenie miasta Żywca - Wsparcie mieszkańców w uzyskaniu wiedzy na temat dofinansowania na modernizację budynków mieszkalnych,
Stworzenie nowego szlaku turystycznego tj. trasy pieszo - rowerowej z elementami edukacji przyrodniczej wzdłuż brzegów Jeziora Żywieckiego - Przywrócenie cech wypoczynkowych i różnorodności przyrodniczej na tym obszarze,
Przebudowa kładki pieszo-rowerowej na rzece Koszarawa w Żywcu - Zapewnienie dostępu do drugiego brzegu Koszarawy oraz umożliwienie prowadzenia trasy ścieżki w kierunku dzielnicy Zabłocie.
Realizacja w 2023 r.:
Realizacja wskazanych zadań.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXI/245/2020 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 29 października 2020 r.
Cel:
Niniejszy program, będący podstawowym narzędziem prowadzenia polityki ekologicznej, ma na celu poprawę stanu środowiska oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi. Podejmowane zadania mają zapewnić skuteczne mechanizmy chroniące środowisko przed degradacją:
wspieranie rozwoju transportu rowerowego oraz wdrażanie rozwiązań na rzecz jego integracji z miejskimi systemami transportowymi m.in. poprzez rozwój i modernizację infrastruktury oraz zmiany organizacji ruchu,
budowa, modernizacja i bieżące utrzymanie dróg,
utrzymywanie czystości nawierzchni ulic w miastach przez ograniczenie wtórnego pylenia,
realizacja działań z zakresu ograniczania emisji ze źródeł spalania o małej mocy do 1MW poprzez wymianę systemów grzewczych na niskoemisyjne,
wdrożenie systemu zbierania informacji o rodzaju użytkowanych paliw stałych w indywidualnych urządzeniach grzewczych,
prowadzenie działań kontrolnych w zakresie zakazu spalania odpadów w indywidualnych systemach grzewczych, jako elementu zmian w świadomości społeczeństwa oraz środek prewencyjny,
poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej, w tym poprzez ich kompleksową termomodernizację.
Realizacja w 2023 r.:
Na rzecz ochrony środowiska wykonano szereg działań, w tym m.in.:
wydatkowano środki związane z prowadzeniem Punktu Czystego Powietrza,
wdrożono program „Zielony Żywiec” – wspólne z mieszkańcami sadzenie roślinności pochłaniającej zanieczyszczenia i łąk kwiatowych w przestrzeni publicznej miasta,
promowano działalności Miejskiego Centrum Ekologicznego,
finansowano Projekt Grantowy pn. „Ograniczenie niskiej emisji na terenie działalności ZMds.E w Żywcu (Stop Smog)" w części dotyczącej bieżącej obsługi projektu,
finansowano Projekt Grantowy pn. „Słoneczna Żywiecczyzna” w części dotyczącej obsługi bieżącej projektu,
zorganizowano piknik ekologiczny.
W ramach innych programów realizowano m.in. działania termomodernizacyjne, również przyczyniające się do poprawy stanu środowiska.
Raport z wykonania "Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Żywca na lata 2020 - 2023 wraz z perspektywą na lata 2024 - 2027", za lata 2021-2022.
Program Ochrony Środowiska opracowany dla Miasta Żywca stanowi podstawowe narzędzie prowadzenia polityki ekologicznej na obszarze całej gminy. Realizacja zadań w latach 2021– 2022 pozwala na osiągnięcie przyjętych celów Programu, zgodnych z polityką ekologiczną powiatu żywieckiego i województwa śląskiego. Niniejszy Raport z realizacji Programu ochrony środowiska obejmuje lata 2021– 2022. Raport przedstawia analizę podjętych działań w zakresie ochrony środowiska na terenie Miasta Żywca. W okresie sprawozdawczym wdrożono oraz zrealizowano większość zaplanowanych działań.
Biorąc pod uwagę osiągnięte wskaźniki wykonania celów i zadań określonych w Programie ochrony środowiska należy uznać, że na przestrzeni ostatnich lat stan środowiska na terenie gminy nie uległ pogorszeniu.
WATER CITY INDEX 2023
Miasto Żywiec zajęło pierwsze miejsce w rankingu głównym dla miast średniej wielkości w ramach „WATER CITY INDEX 2023. Ranking efektywności wykorzystania zasobów wody w polskich miastach”. To już piąta odsłona popularnego rankingu miast, którego autorami są pracownicy naukowi Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, eksperci firmy Arcadis oraz Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej.
Wręczenie nagród oraz statuetek odbyło się podczas V. Międzynarodowego Kongresu "Miasto-Woda-Jakość życia”, organizowanego przez Miasto Wrocław oraz Open Eyes Economy Summit.
Water City Index jest pierwszą i jak dotąd jedyną publikacją dostępną na polskim rynku, która tak szeroko definiuje mocne i słabe strony, oraz potrzeby i wyzwania w zakresie zarządzania „niebieską infrastrukturą” w naszych miastach. Indeks powstał z myślą o władzach miast, przedstawicielach społeczności lokalnej, przedsiębiorcach, organizacjach pozarządowych, instytucjach publicznych oraz wszystkich innych podmiotach zaangażowanych w sprawy ochrony zasobów wody, ale również i o mieszkańcach. Liczby tworzące ranking doskonale obrazują, w jaki sposób miasta żyją z wodą na co dzień. Z roku na rok autorzy WCI wyciągają coraz ciekawsze wnioski oraz szczegółowo opisują, jak zmieniają się relacje wodno-miejskie.
Podstawa prawna:
Uchwała XXII/167/2020 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 27 lutego 2020 r.
Cel:
Niniejszy dokument wyznacza kierunki i działania zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podejmowane działania dotyczą przede wszystkim zadań związanych z transportem, oświetleniem ulicznym, budownictwem publicznym, gospodarką przestrzenną oraz produkcją energii elektrycznej i ciepła.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXIII/504/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 15 maja 2023 r.
Cel:
Celem programu jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza z procesów spalania paliw stałych, wytwarzanych przez stare przydomowe kotłownie poprzez ograniczenie możliwości spalania w nich odpadów. Realizacja niniejszego celu następuje poprzez wymianę starego urządzenia na nowe źródło ciepła.
Realizacja 2023 r.:
Modernizacja 13 kotłowni poprzez wymianę starych nieekologicznych kotłów na nowe ekologiczne, tj. 2 sztuki kotłów na pellet, 8 sztuk kotłów gazowych, 3 sztuk pomp ciepła.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXIII/192/2020 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 16 kwietnia 2020 r.
Cel:
Celem strategicznym opracowania Gminnego Programu Niskoemisyjnego Miasta Żywca jest stworzenie warunków dla precyzyjnych działań służących poprawie jakości powietrza, a w szczególności w obszarze ubóstwa energetycznego. Po przyjęciu do realizacji Gminnego Planu Niskoemisyjnego Miasta Żywca, kolejnym krokiem będzie podjęcie uchwały o przyjęciu regulaminu realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych, określającej szczegółowe warunki wdrażania takich projektów i działań na obszarze gminy.
Realizacja 2023 r.:
Modernizacja 39 kotłowni poprzez wymianę starych nieekologicznych kotłów na nowe ekologiczne:
7 sztuk kotłów na pellet,
24 sztuk kotłów gazowych,
6 sztuk pomp ciepła,
2 podłączenia do miejskiej sieci cieplnej.
Inicjatywa antysmogowa
Miasto Żywiec zakończyło realizację zadania „Kontrola przestrzegania zapisów uchwały antysmogowej w Mieście Żywiec” współfinansowanego przy pomocy środków z budżetu Województwa Śląskiego w Konkursie Inicjatywa Antysmogowa w 2023 r.
W ramach zadania zakupiono dron wyposażony w kamerę i systemy teledetekcyjne a także badające skład dymów z kominów, przeszkolono dwóch operatorów ze Straży Miejskiej w Żywcu oraz przeprowadzono w akcję edukacyjno-informacyjną w Miejskim Centrum Ekologicznym w Żywcu.
Dzięki zakupionemu wyposażeniu istnieje możliwość pobierania próbek oraz badania zanieczyszczenia powietrza w czasie rzeczywistym. Dzięki akcji edukacyjnej „Czyste Powietrze” w której udział wzięło łącznie 195 osób mieszkańcy już wiedzą, jak prawidłowo stosować uchwałę antysmogową, co można spalać w piecach i jak ważna dla nas wszystkich jest dbałość o czyste powietrze.
Celem zadania było zwiększenie skuteczności kontroli incydentów związanych z zanieczyszczaniem powietrza, zmiana nawyków mieszkańców w zakresie obsługi palenisk domowych oraz finalnie poprawa jakości powietrza w Mieście Żywiec.
Całkowita wartość zadania: 186.040,00 zł, poziom dofinansowania 100%.
programy z obszaru transportu
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXII/152/2016 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 19 maja 2016 r.
Cel:
Głównym celem planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Żywca oraz gmin ościennych, z którymi podpisano stosowne porozumienia jest przede wszystkim określenie sieci transportowej, na której Miasto Żywiec będzie organizowało przewozy o charakterze użyteczności publicznej oraz zaplanowanie transportu publicznego w taki sposób, aby jego rozwój był zgodny z postulatami zrównoważonego rozwoju. Dodatkowe wskazówki zrównoważonego rozwoju to wdrażanie nowoczesnych koncepcji zachęcających do korzystania z transportu zbiorowego, stosowanie rozwiązań przyjaznych środowisku naturalnemu oraz spełniających oczekiwania społeczne mieszkańców obszaru objętego planem transportowym.
Wdrożenie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Żywca umożliwia realizację następujących celów szczegółowych: poprawę dostępności transportowej i jakości transportu, przy uwzględnieniu potrzeb przewozowych osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej, integrację systemu transportowego w zakresie usług przewozowych oraz potrzeb wynikających z kierunków polityki państwa, w niezbędnym zakresie dotyczącym linii komunikacyjnych w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich, wsparcie konkurencyjności gospodarki obszaru, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i warunki życia mieszkańców.
Realizacja w 2023 r.:
Poprawa jakości transportu z uwzględnieniem potrzeb przewozowych osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej - zakup dwóch niskopodłogowych autobusów marki SCANIA Citywide .
Plan Zrównoważonej Mobilności dla Aglomeracji Beskidzkiej 2040+
Podstawa prawna:
Uchwała LXXXII/569/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 30 listopada 2023 r.
Działania zmierzające do opracowania planu zrównoważonej mobilności dla subregionu południowego województwa śląskiego, czyli miasta Bielska-Białej oraz powiatów bielskiego, cieszyńskiego i żywieckiego, podjęła Aglomeracja Beskidzka. Plan to swego rodzaju konstytucja transportowa dla regionu.
Cel:
Plan Zrównoważonej Mobilności Aglomeracji Beskidzkiej 2040+ to kompleksowy dokument rangi strategicznej, opracowany i wdrażany przez władze miast i gmin oraz podmioty zaangażowane w realizację polityki transportowej, ukierunkowany przede wszystkim na zapewnienie dobrego dostępu do celów podróży i usług. W planie, obok diagnozy i określenia problemów mobilności występujących na danym obszarze, znajdują się także adekwatne działania i zachęta do kształtowania wybranych zachowań komunikacyjnych, jak również wskazanie narzędzi monitoringu stanu mobilności. Cele planu:
zapewnienie wszystkim mieszkańcom obszaru Aglomeracji Beskidzkiej takich opcji transportowych, które umożliwiają łatwy dostęp do celów podróży i usług,
poprawa stanu bezpieczeństwa, w szczególności pieszych i rowerzystów,
redukcja zanieczyszczenia powietrza i hałasu, emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii,
promowanie zbiorowych i niskoemisyjnych form transportu osób i towarów,
pozytywny wpływ na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców i gospodarki.
Realizacja:
Plan wprowadzony został w listopadzie 2023 r., w związku z tym realizacja zadań nastąpi w 2024 r.
Polityka Rowerowa dla Miasta Żywiec do 2030 roku
Podstawa prawna:
Uchwała LXXXII/570/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 01 stycznia 2023 r.
Cel:
Celem jest promowanie i rozwijanie transportu rowerowego. Dokument wskazuje, że inicjatywa jest częścią szerszych działań miasta Żywca. Ma to na celu promowanie zrównoważonego rozwoju i poprawę jakości życia mieszkańców. Redukcja emisji spalin i hałasu przyczyni się do poprawy jakości powietrza.
Polityka rowerowa będzie wspierać również kwestie rozwoju gospodarczego Żywca. Wszystkie te działania to nowe możliwości dla lokalnych przedsiębiorców i szeroko rozumianej turystyki. Inwestycje w infrastrukturę rowerową mają na celu zwiększenie atrakcyjności miasta jako miejsca przyjaznego dla mieszkańców i turystów.
Realizacja 2023 r.:
Rozwój sieci dróg rowerowych na terenie miasta.
programy z obszaru gospodarki komunalnej, mieszkaniowej i energetycznej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XII/85/2019 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 4 lipca 2019 r.
Cel:
Program ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Podejmowane działania pozwalają utrzymać w należytym stanie technicznym zasób mieszkaniowy miasta, przede wszystkim poprzez realizację planu remontów i modernizacji. Działania w zakresie niniejszego programu mają na celu złagodzenie deficytu lokali mieszkalnych, poprawę stanu technicznego mieszkaniowego zasobu gminy, sprzedaż lokali komunalnych, racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz porządkowanie stanów prawnych nieruchomości zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem.
Realizacja w 2023 r.:
zmiany sposobu ogrzewania budynków z pieców węglowych na kotłownie gazowe, wykonanie instalacji gazowych, CO. CWU - 5 budynków,
kompleksowe remonty dachów, kominów, obróbek blacharskich, rynien, rur spustowych,
kompleksowy remont budynku - remont ścian, sufitów, podłóg, instalacji elektrycznej, wodno- kanalizacyjnej, C.O., CWU, zmiana sposobu ogrzewania budynku, wykonanie kotłowni gazowej,
modernizacje i wymiany instalacji elektrycznych w budynkach.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVIII/347/2021 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 28 października 2021 r.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2023 r.:
Prowadzono rozbudowę istniejącej kanalizacji sanitarnej i wodociągowej.
Podstawa prawna:
Uchwały Nr XVII/122/2019 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 28 listopada 2019 r.
Cel:
Celem dokumentu była ocena stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Realizacja programu ma umożliwić zabezpieczenie zapotrzebowania w energię na rynku lokalnym gminy oraz każdego z odbiorców, w tym wykorzystanie istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w odnawialnych źródłach energii.
Realizacja w 2023 r.:
Podjęto następujące działania:
Program Ograniczenia Niskiej Emisji w Żywcu 2023 służący poprawie jakości powietrza - dopłata właścicielom nieruchomości, położonych w granicach administracji miasta Żywca do modernizacji kotłowni, polegającej na likwidacji starego źródła ciepła i instalacji nowego, ekologicznego/niskoemisyjnego źródła ciepła, węzła wymiennikowego, pompy ciepła do celów ogrzewania lub ogrzewania i c.w.u.
rozbudowa i modernizacja sieci cieplnej, gazowej na terenie miasta,
modernizacja oświetlenia.
Podstawa prawna:
Uchwała nr LXXI/489/2023 z dnia 30 marca 2023 r.
Cel:
Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także wyłapywanie zwierząt i doprowadzenie ich do schroniska oraz ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.
Realizacja w 2023 r.:
Zadania priorytetowe, realizowane w 2023 r. w ramach niniejszego programu, to:
zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku,
opieka nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie,
odławianie bezdomnych zwierząt,
obligatoryjna sterylizacja albo kastracja zwierząt w schronisku,
poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt,
usypianie ślepych miotów,
wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich,
zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt,
elektroniczne znakowanie (czipowanie) psów i kotów znajdujących się w schronisku.