REALIZOWANE PROJEKTY OŚWIATOWE
Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju oraz stałego pogłębiania wiedzy. Miasto Żywiec realizuje Program osłonowy w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023. Szczegółowe informacje znajdują się w części raportu dotyczącej Realizowanych polityk, programów i strategii.
W trosce o wyższy poziom edukacji oraz lepsze przygotowanie młodzieży do startu w dorosłe życie, uczniowie szkół są uczestnikami realizowanych przedsięwzięć z zakresu wzbogacenia oferty edukacyjnej w postaci projektów finansowanych z środków Unii Europejskiej, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Finansów, Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Urzędu Marszałkowskiego.
Zamierzonym celem realizacji projektów jest wsparcie istniejących programów rozwojowych szkół działających na terenie Miasta Żywca, aby poprzez podniesienie w nich jakości kształcenia uzyskać wymierny wzrost efektów nauczania, który wyrazi się lepszymi wynikami uczniów na sprawdzianach i egzaminach zewnętrznych oraz osiągnięciami w konkursach przedmiotowych, interdyscyplinarnych i tematycznych. Niezaprzeczalny wkład w pozyskiwanie środków finansowych dla realizacji powyższych celów stanowi zaangażowanie pracowników zarówno jednostek oświatowych jak i Miejskiego Zarządu Szkół i Przedszkoli.
Wykaz projektów realizowanych w roku szkolnym 2022/2023
Zgodnie z potrzebami i wymogami prawa w roku szkolnym 2022/2023 we wszystkich szkołach realizowano zadania przyjętych programów wychowawczych i programów profilaktyki.
W ramach programów wychowawczych oprócz wyborów do samorządów klasowych, szkolnych podjęto współpracę z rodzicami, celem której było przekazywanie informacji o postępach w nauce i zachowaniu, a także zapobieganie demoralizacji wśród dzieci i udzielanie uczniom pomocy edukacyjnej i materialnej (spotkania indywidualne, wywiadówki, pedagogizacja rodziców, imprezy klasowe, szkolne).
Zrealizowano różnego rodzaju przedsięwzięcia w następujących blokach tematycznych:
Uczeń jako członek społeczności szkolnej, szkoła i jej miejsce w środowisku lokalnym,
Uczeń jako członek rodziny, miasta, kraju, tradycja i obrzędowość,
Uczeń w środowisku naturalnym (wdrażanie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, wykorzystywanie wiedzy ekologicznej w praktyce, akcja „Sprzątanie świata”, konkursy, obchody Dnia Ziemi, akcje odzyskiwania surowców wtórnych),
Uczeń uczestniczy w kulturze - wyjazdy młodzieży na imprezy kulturalne do Krakowa, Bielska-Białej i in.
Program profilaktyki służył poprawie bezpieczeństwa w szkole, eliminowania przejawów agresji i nietolerancji. W ramach zadań tego programu realizowano programy profilaktyczne pt.: „Szkoła bez przemocy”, „Trzeci elementarz”, ”Program Siedmiu Kroków”, Kampania „Zachowaj trzeźwy umysł” i wiele, wiele innych, których celem było dostarczenie uczniom informacji o zagrożeniach towarzyszących nadużywaniu alkoholu i zażywaniu substancji uzależniających. Realizowano także program pt. ”Trzymaj formę”, „Szklanka mleka”, „Owoce i warzywa w klasach I-V” celem których było propagowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywny odpoczynek i zbilansowaną dietę. Klasy ósme wzięły udział w programach skupionych na wartościach, relacjach i odpowiednim zarządzaniu emocjami.
Przedszkolaki uczestniczą od kilku lat w programie:
„Bezpieczny przedszkolak”, w który zaangażowane są dzieci pięcioletnie i sześcioletnie. Uczą się, jak radzić sobie w sytuacjach niebezpiecznych w górach, nad wodą i na podwórku. Z ratownikiem medycznym ćwiczą, jak pomóc poszkodowanemu przy utracie przytomności; ratownik GOPR zapoznaje dzieci z podstawowymi zasadami zachowania w górach i udzielania oraz wzywania pomocy. Pielęgniarka prowadzi cykl ćwiczeń dotyczących zabezpieczenia ran ciętych i miejsc ukąszonych przez owady, płazy. Weterynarz zapoznaje dzieci z zagrożeniami ze strony zwierząt i sposobami obrony przy ich ataku.
W klasach I-III realizowano program:
„Bezpieczeństwo uczniów w drodze do i ze szkoły” – celem programu prowadzonego we współpracy z Powiatową Komendą Policji było zwiększenie bezpieczeństwa uczniów szkół na drodze.
W klasach IV-VIII realizowano programy:
„Spójrz inaczej na agresję” - celem tego programu było budowanie wysokiej samooceny uczniów, nauka o emocjach oraz sposobach radzenia sobie z nimi, a także edukacja na temat zjawisk przemocy i agresji wraz ze sposobami przeciwdziałania,
„Jak radzić sobie ze stresem”, którego celem było nauczenie dzieci rozładowywanie napięć i emocji.
3…2…1…INTERNET – kształcenie w uczniach nawyków bezpiecznego korzystania z sieci.
Uczniowie klas VII i VIII uczestniczyli w licznych programach i projektach m.in.:
„Nie bójmy się konfliktów – szkoła mediacji szkolnych”,
„Saper – czyli jak rozładować agresje”,
„Lepiej rozumieć siebie i innych”,
„Jak żyć z ludźmi”,
„Czyńmy dobro”,
„Bezpieczeństwo dzieci w Internecie”,
„Cyberprzemoc”,
Dzień Bezpiecznego Internetu” DBI,
Kampania edukacyjna „Dziecko w sieci”.