sprawy społeczne oraz zdrowie
REALIZOWANE PROGRAMY Związane z POMOCĄ SPOŁECZNĄ I ZDROWIEM
Realizacja zadań związanych ze sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez Władze Żywca. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Miasta Żywca na lata 2022-2030,
Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Żywiec na lata 2022-2025,
Gminny Program Wspierania Rodziny dla Miasta Żywca na lata 2023-2025,
Program osłonowy w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023,
Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Żywcu na lata 2022-2025,
Żywiecka Karta Mieszkańca.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Wysokość zrealizowanych wydatków w ramach pomocy społecznej i wsparcia rodziny:
29 665 776 zł
-45,78%
do roku 2022
w tym wydatki zrealizowanie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - 23.557.345,14 zł
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2023 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Miasta Żywca związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców. Niemniej, warto zauważyć, że wpływ na malejącą tendencję ma znacząco odznaczający się w 2022 r. poziom wydatków na wypłacone świadczenia wychowawcze („500+”), podczas gdy w 2023 r. w budżecie miasta wydatki na ten cel uległy znaczącemu zmniejszeniu, gdyż zadanie to przejął ZUS. Kluczowa część środków zrealizowanych przez miasto w 2022 r. dotyczyła również wypłaty dodatku osłonowego i węglowego dla mieszkańców oraz świadczeń społecznych związanych z udzielaniem pomocy obywatelom Ukrainy, podczas gdy w 2023 r. charakteryzowały się one znacznie mniejszą kwotą.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy czy ustaw o dodatku węglowym, elektrycznym.
miejski oŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ
Obecna struktura organizacyjna Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2023 r. MOPS wydatkował 23.557.345,14 zł. Tak wysokie zmniejszenie wydatków w stosunku do 2022 r. spowodowane było m.in. przeniesieniem realizacji Programu 500+ do ZUS.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez MOPS są:
środki własne miasta,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W trakcie 2023 r. MOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu na lata 2019-2023", "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej", "Opieka 75+", czy "Opieka wytchnieniowa". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej MOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. w ramach projektu unijnego w ramach EFS pod nazwą: „ Usługi społeczne na rzecz ograniczenia skutków kryzysu wywołanego konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy – Miasto Żywiec”.
13 070 902 zł
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
5 068 227 zł
Wydatki na bieżące utrzymanie MOPS
36 176 zł
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Przykładowe świadczenia wsparcia w 2023 r.
Przyczyny korzystania z pomocy społecznej w 2023 r.
Najczęściej występującymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Żywcu w 2023 r. były długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność oraz ubóstwo . Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina mogła korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina mogła być ujęta w tabeli w pozycjach ubóstwo, bezrobocie i długotrwała lub ciężka choroba). Aby uzyskać pomoc ze strony MOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że główne powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2023 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 219 rodzin, a niepieniężnymi 67 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 409 rodzin.
wybrane zadania realizowane w ramach pomocy społecznej i wsparcia rodziny w 2023 r.
Posiłek w szkole i w domu
W 2023 r. MOPS realizował Program Rządowy „Posiłek w szkole i w domu” oraz Gminny Program Osłonowy w zakresie dożywiania. Wsparcie dla mieszkańców Żywca polegało na zapewnieniu jednego gorącego posiłku dziennie osobom nie mogącym go przygotować we własnym zakresie ze względu na wiek, chorobę, niepełnosprawność, brak środków finansowych czy warunków do przygotowania posiłku.
Łącznie programem w 2023 r. objętych zostało 73 osób, w tym 59 dzieci i uczniów oraz 14 dorosłych.
Na pokrycie kosztów żywienia wydatkowano ogółem kwotę 92.741,70 zł.
system pieczy zastępczej
W 2023 r. MOPS dofinansował koszty pobytu w różnych formach pieczy zastępczej dla 58 dzieci.
Koszt realizacji zadania wyniósł 482.866,39 zł.
opieka 75+
Programem objęto 4 osoby powyżej 75 roku życia. Na realizację usług opiekuńczych MOPS otrzymał dotację w wysokości 9.679,80 zł.
Opieka wytchnieniowa
Głównym założeniem programu było odciążenie i wsparcie członków rodzin lub opiekunów w codziennych obowiązkach lub czasowego zastępstwa w sprawowaniu opieki nad osobą niepełnosprawną. Dzięki temu wsparciu opiekunom osób niepełnosprawnych została zapewniona możliwość załatwienia niezbędnych spraw, regeneracji, kontaktów społecznych, czy po prostu odpoczynku. Świadczenie przez MOPS usług opieki wytchnieniowej było realizowane w formie pobytu dziennego w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej.
Z usług programu pozabudżetowego pn.” Opieka wytchnieniowa” skorzystało 15 osób, w tym 7 osób dorosłych ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz 8 dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności.
Ogółem na realizację zadania przeznaczono kwotę 124.487,54 zł (ze środków z Funduszu Solidarnościowego).
Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej
Z usług programu pozabudżetowego skorzystało 11 osób z niepełnosprawnościami.
Ogółem na realizację zadania przeznaczono kwotę 107.579,57zł (ze środków z Funduszu Solidarnościowego).
Senior+
W 2023 r. kontynuowano działalność 2 klubów Senior+ pod nazwą Globik oraz Papiernik. Celem ich funkcjonowania jest pomoc w zachowaniu sprawności fizycznej i intelektualnej osobom, które zakończyły aktywność zawodową, i które z różnych powodów utraciły lub w znacznym stopniu ograniczyły więź rodzinną, a otaczająca ich samotność nie pozwala na prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie.
W ramach Klubu Senior+ odbywają się zajęcia: taneczne, zumby, gimnastyczne, muzyczno-wokalne, teatralne, informatyczne, plastyczno-artystyczne, tenisa stołowego, fizjoterapia, językowe. Korzystanie z usług klubów zadeklarowało łącznie 90 seniorów z terenu Miasta Żywca.
Na realizację zadania przeznaczono 247.999,16 zł, w tym ze środków własnych 139.817,30 zł.
wypłacane Dodatki
Dodatek mieszkaniowy
W 2023 r. na realizację dodatków mieszkaniowych ze środków własnych wydatkowano kwotę 1.319.053,46 zł. Z dodatków mieszkaniowych korzystało średnio 303 rodziny.
Dodatek osłonowy
Od 01.01.2023 r. do 31.12.2023 r. MOPS w Żywcu realizował zadanie związane z dopłatą do energii cieplnej dla mieszkańców miasta. Wypłacono świadczenia dla 9 rodzin w łącznej kwocie 3.628,32 zł.
Dodatek gazowy
W 2023 r. było realizowane zadanie związane z refundacją podatku VAT dla rodzin ogrzewających dom gazem. Z tej formy pomocy skorzystało 26 rodzin na łączną kwotę 13.521,35 zł.
Dodatek elektryczny
Dodatek przysługiwał odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energia elektryczna. Dodatki były realizowane od stycznia do marca 2023 r. Z tej formy pomocy skorzystało 85 gospodarstw domowych na kwotę 104.500,00zł
Dodatek węglowy
Dodatek węglowy w wysokości 3.000 zł zasilił budżety domowe gospodarstw domowych, których źródłem ogrzewania jest węgiel lub paliwa węglopochodne. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. na wypłatę dodatków węglowych dla 157 gospodarstw domowych przeznaczono środki w wysokości 471.000,00 zł.
Dodatek dla gospodarstw domowych (pelet, olej, LPG, drewno)
Na wypłatę dodatków dla 1 gospodarstwa domowego przeznaczono środki w wysokości 3.000 zł.
Niematerialne formy świadczeń
pomoc w formie poradnictwa i pracy socjalnej w rodzinach patologicznych i niezaradnych życiowo,
prowadzenie stałej zbiórki odzieży nowej i używanej od prywatnych darczyńców,
spotkanie wigilijne dla osób samotnych,
organizacja obozów terapeutycznych dla dzieci upośledzonych umysłowo i niepełnosprawnych przy współpracy z zespołami charytatywnymi działającymi przy żywieckich parafiach, ze Zgromadzeniem Sióstr Szarytek i Serafitek oraz ze Wspólnotą „Wiara i Światło”,
współpraca z Żywiecką Fundacją Rozwoju będącą podmiotem tworzącym Centrum Integracji Społecznej w Żywcu, którego celem jest przywrócenie osób wykluczonych na rynek pracy,
wspólne akcje pomocy rzeczowej dla najuboższych mieszkańców miasta przy współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w Żywcu, a także z Polskim Czerwonym Krzyżem i Polskim Komitetem Pomocy Społecznej.
wsparcie dla ukrainy
wydatki na realizację zadań na wsparcie i pomoc na rzecz obywateli Ukrainy:
5 042 688,42 zł
środki z Funduszu Pomocy
Wspieranie obywateli Ukrainy
Wydział Spraw Społecznych, Promocji i Współpracy Partnerskiej wydatkował w 2023 r. na świadczenia pieniężne za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy przebywającym na terytorium rzeczypospolitej Polskiej, w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy (40 zł) - 1.149.960 zł.
W 2023 r. do Urzędu Miejskiego w Żywcu wpłynęło 506 wniosków (w tym 190 do 120 dni pobytu na terenie RP oraz 316 wniosków o przedłużenie pobytu powyżej 120 dni) o wypłatę świadczenia pieniężnego za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy.
Ze wsparcia finansowego udzielonego od początku działań wojennych na Ukrainie skorzystało około 1.100 uchodźców przebywających na terenie miasta Żywca.
Poniesiono koszty związane z funkcjonowaniem biura informacyjnego dla obywateli Ukrainy, pokryto koszty za wykonanie zdjęć biometrycznych do wniosków o nadanie numeru PESEL dla uchodźców wojennych z Ukrainy.
Dodatkowe zadania oświatowe dla uczniów z Ukrainy - zapewnienie uczniom prawa do bezpłatnego dostępu do podręczników i materiałów edukacyjnych.
Pomoc społeczna dla obywateli Ukrainy
W związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy w 2023 r. MOPS realizował zadanie zlecone przez Państwo finansowane w ramach Funduszu Pomocy dla Ukrainy w kwocie 602.542,41 zł na:
składki zdrowotne dla osób uczestniczących w Centrum Integracji Społecznej - dla 28 uczestników przeznaczono kwotę 15.724,53 zł;
jednorazowe świadczenie pieniężne dla obywateli Ukrainy - złożono wnioski dla 287 uchodźców, na kwotę 87.822,00 zł;
pomoc materialna dla uczniów o charakterze socjalnym - skorzystało 5 uczniów z 3 rodzin ukraińskich, na kwotę 2.976,00 zł;
świadczenia rodzinne dla uchodźców z Ukrainy - 496.019,88 zł.
projekt unijny w ramach EFS
Projekt "Usługi społeczne na rzecz ograniczenia skutków kryzysu wywołanego konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy – Miasto Żywiec" był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Celem projektu była poprawa funkcjonowania rodzin dotkniętych skutkami kryzysu migracyjnego związanego z wojną na terytorium Ukrainy, przebywających na terenie gminy Żywiec poprzez realizację usług z zakresu wsparcia rodziny wynikających z indywidualnych potrzeb z uwzględnieniem specyfiki grupy docelowej w okresie od 01.11.2022 r. do 30.06.2023 r.
W projekcie wzięło udział 89 osób - dzieci i osób dorosłych, w tym 65 dziewczynek i kobiet.
W ramach zadania „Wsparcie ukraińskich rodzin w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych” od stycznia do czerwca 2023 r. zrealizowano następujące działania:
kurs j. polskiego dla dzieci z UE,
kurs j. polskiego dla dorosłych z UE,
szkolenie dla pracowników socjalnych z psychologii pracy z osobami, które doświadczyły traumy,
kurs j. ukraińskiego dla pracowników MOPS,
trening integracyjno-adaptacyjny,
warsztaty z autoprezentacji z elementami wizażu,
warsztaty umiejętności manualnych dla dorosłych,
warsztaty umiejętności manualnych dla dzieci,
zajęcia ruchowe dla dzieci z UE,
zajęcia ruchowe dla dorosłych z UE,
piknik integracyjny z okazji Dnia Dziecka oraz Mikołajki,
wycieczka do Planetarium w Chorzowie oraz wyjścia edukacyjne,
półkolonie w czasie ferii i zabawa karnawałowa.
Wartość projektu: 332.934,65 zł. Dofinansowanie z UE to 282.994,45 zł. Kwota wkładu własnego z gminy stanowiła 49.940,20 zł.
zdrowie
Wysokość zrealizowanych wydatków w ramach OCHRONY ZDROWIA:
1 643 798 zł
+6,24%
do roku 2022
Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki Miasta Żywca w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez Miasto Żywiec były zadania określone w ramach programów rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniały one tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2023 r. wyniosły ponad 1,6 mln zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących przeciwdziałania alkoholizmowi. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych. Pozwoliło to m.in. na udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej.
W 2023 r. realizowano następujące zadania w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022–2025:
prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci oraz młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, kulturalnych – rozwijanie zainteresowań promujących zdrowy styl życia,
zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu,
udział Gminy Żywiec w finansowaniu lecznictwa odwykowego ponad podstawowego prowadzonego przez poradnie i zakłady lecznictwa służby zdrowia, w tym leczenie zamknięte,
udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie, w tym programy socjoterapii,
udział Gminy Żywiec w realizacji programów, działań zapobiegających i ograniczających negatywne następstwa nadużywania alkoholu oraz ich usuwanie,
współpraca i wspieranie działań instytucji, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących profilaktyce i rozwiązywaniu problemów narkomanii i alkoholowych.
Na realizację powyższych celów wykorzystano 1.500.526,37 zł.
W ramach wykorzystanych w 2023 r. środków w wysokości 31.490,24 zł w dziale Ochrony Zdrowia:
Udzielono wsparcia merytorycznego oraz finansowego, ufundowano dyplomy i nagrody rzeczowe dla uczestników konkursów dot. profilaktyki zdrowotnej m.in. „Uśmiechnij się”, konkurs poetycki o tematyce krwiodawstwa, „Rozum mam, myślę sam”.
Współorganizowano V Galę PCK, która w 2023 r. odbyła się pod hasłem „GÓRALSKA KROPLA KRWI - TEŻ RATUJE ŻYCIE” w ramach obchodów dnia honorowego Dawcy Krwi. Współorganizowano i dofinansowano akcje poboru krwi wspólnie z Żywieckim oddziałem PCK, Klubem Honorowych Krwiodawców. W 2023 r. zorganizowano 15 akcji poboru krwi w tym 7 akcji w szkołach ponadpodstawowych plus 1 akcja w Punkcie Poboru Krwi w Żywcu. W trakcie w/w akcji 386 dawczyń i dawców krwi oddało łącznie 174 litry i 150 mll krwi. W Punkcie Poboru Krwi w Żywcu do października 2023 r. 1465 dawczyń i dawców oddało łącznie 659 litrów i 250 mll krwi. Łącznie w 2023r. 1851 dawczyń i dawców krwi oddało 833 litry i 400 ml krwi.
Zakupiono materiały edukacyjne dla gabinetów pedagogicznych żywieckich szkół podstawowych dotyczące profilaktyki zdrowotnej, ochrony zdrowia psychicznego, prowadzenia zdrowego trybu życia oraz prawidłowego odżywiania się.
Współorganizowano eventy na Żywieckim Rynku:
Dzień Zdrowia na Żywieckim Rynku wspólnie z Polpharma - w bezpłatnych badaniach wzięło udział 390 mieszkańców, w tym : 119 osób skorzystało z konsultacji kardiologicznych, 55 dermatologicznych, 79 pulmonologicznych, 137 okulistycznych.
Miasteczko Panawit - z bezpłatnych dermokmonsultacji podczas imprezy skorzystało 130 mieszkańców Specjaliści skupili się na badaniu skóry twarzy, znamion oraz skóry głowy i włosa.
Badamy Nie Tylko Mamy na Dzień Matki – profilaktyka raka piersi oraz raka szyjki macicy, profilaktyka nowotworowa i promocja wczesnej diagnostyki.
We wszystkie imprezy włączyli się mi.m WPR Żywiec, Sanepid, Policja, Straż Pożarna, Inter Optyk, którzy prowadzili bezpłatne konsultacje z zakresu profilaktyki zdrowotnej oraz bezpieczeństwa.
Zgromadzono niezbędne materiały, zweryfikowano prawidłowość danych, wykonano i przesłano sprawozdanie z zakresu: "Profilaktyki zdrowotnej wynikających z obowiązku wskazanego w art. 12 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym ( t.j. Dz.U.2022.1608 z późn.zm.) i rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie rocznej informacji o zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego w ramach Narodowego programu Ochrony Zdrowia z zakresu działań na terenie gminy na lata 2021-2025".
Weryfikowano i aktualizowano na bieżąco wykaz dyżurów aptek i zamieszczano stosowne informacje na stronie Miasta, przekazywano do opiniowania Burmistrzowi Miasta Żywca projekty Uchwał Rady Powiatu dot. dyżurów aptek dostępnych na terenie Miasta Żywca.
W ramach ogłoszonego otwartego konkursu na realizację zadań publicznych Miasta Żywca udzielono pomocy merytorycznej organizacjom pozarządowym przy sporządzaniu ofert. Zebrano i zweryfikowano złożone oferty pod kątem formalnym, udzielono pomocy Komisji Konkursowej oceniającej wnioski pod kątem merytorycznym, sporządzono protokoły z posiedzeń, przygotowano zestawienie przyznanych dotacji, zawarto umowę z Żywieckim Klubem Amazonek, Towarzystwem Sportowym „Czarni Góral” oraz Fundacją „Dajemy Radość” na realizację zadań publicznych zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U.2023.571). Przygotowano i przekazano do Wydziału Finansowego I i II transze dotacji. Oferenci złożyli sprawozdania z realizacji zadania, które następnie zostały zweryfikowane pod względem merytorycznym i księgowym. Komplety dokumentów z rozliczenia dotacji przekazano do Wydziału Finansów i Budżetu.
Informowano podmioty realizujące zadania z zakresu ochrony zdrowia działające na terenie Miasta o możliwości skorzystania z dostępnych programów profilaktycznych oraz grantów zewnętrznych.
Na rzecz ochrony zdrowia w 2023 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.